به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، دوازدهمین جلسه گردهمی هفتگی فیلمنامهنویسی طنز که یکشنبه ۹ شهریورماه با تدریس نسیم عربامیری برگزار شد، به موضوع «نقش احساسات در نگارش فیلمنامه کمدی» اختصاص داشت.
عربامیری در ابتدای سخنان خود به خلأ آثار جدی در حوزه طنز نوجوان اشاره کرد و گفت: در این زمینه کمتر کار شده و بسیاری از آثار منتشرشده ارزش ادبی چندانی ندارند.
وی سپس با بررسی نمونههایی از آثار موفق کمدی، بر اهمیت ترکیب احساسات با طنز تأکید کرد و افزود: بیشتر کارهای مخاطبپسند در ژانر کمدی زمانی موفق میشوند که با احساسات همراه باشند. مثال روشن آن سریال «پایتخت» است که پیوند مخاطب با شخصیتهای آن، نه صرفاً شوخیها، بلکه لحظات عاطفی و انسانی است.
این مدرس گردهمی با اشاره به نمونههای جهانی همچون سریالهای «فرندز» و «چگونه با مادرتان آشنا شدم» توضیح داد: عمق و پیچیدگی شخصیتها یا حتی ضعفهای انسانی آنهاست که باعث ارتباط مخاطب میشود. مثلاً شخصیت چندلر در «فرندز» از طنز بهعنوان مکانیسم دفاعی برای آسیبپذیریهایش استفاده میکند.
به گفته عربامیری، شخصیتهای کمدی موفق باید عمق و باورپذیری داشته باشند و هنر نویسنده آن است که احساسات را با شوخی در هم بیامیزد.

مدرس گردهمی هفتگی فیلمنامهنویسی طنز تأکید کرد: لحظات احساسی تضادی میسازند که طنز را اثرگذارتر میکند و در نهایت احساسات، سفر شخصیتها و مسیر داستان را هدایت میکنند.
وی همچنین خاطرنشان کرد که در کمدی رمانتیک، تعادل میان خنده و احساس اهمیت دوچندان دارد: فیلمنامه کمدی موفق تعادلی میان طنز و عاطفه برقرار میکند تا تجربهای کامل و رضایتبخش برای مخاطب خلق شود. نمونه بارز آن، بازی جیم کری در فیلم دروغگو دروغگو است که با طنز موقعیت ما را به جهانی تازه میبرد.
عربامیری یکی از اشتباهات رایج را اتکا به طنز گفتاری دانست و گفت: راهکار درست استفاده از طنز موقعیت است. همچنین باید قانون واقعیت را تحریف کن اما حقیقت را حفظ کن، در نگارش رعایت شود.
وی افزود: بسیاری از طنزنویسان مطبوعاتی در فیلمنامهنویسی شکست میخورند زیرا به مهارتهای بنیادین داستاننویسی، خلق موقعیت و شخصیتپردازی مجهز نیستند.
در ادامه این جلسه، عربامیری با اشاره به اصول مهم نگارش کمدی، بر ضرورت استفاده از سکوت و سکون در لحظههای کلیدی برای برجستهکردن بار عاطفی صحنهها تأکید کرد و افزود که طنز میتواند بهعنوان مکانیسمی دفاعی، آسیبپذیری شخصیتها را آشکار کرده و به آنها عمق روانشناختی ببخشد.
این فیلمنامهنویس طنز همچنین پایانبندی احساسی همراه با حفظ هویت کمدی را از ویژگیهای ضروری یک اثر موفق دانست و خاطرنشان کرد: صحنهها باید بر اساس احساسی که نویسنده قصد انتقال آن را دارد نوشته شوند و سپس با بهرهگیری از ابزارهای طنز غنا یابند.
این نشست با تأکید عربامیری بر لزوم ایجاد همدلی با مخاطب بهعنوان اصلیترین راز موفقیت فیلمنامههای کمدی و بررسی نمونههای موفق آن در سطح داخلی و جهانی به پایان رسید.
نظر شما